Kreativnost u nastavi

Kreativnost u nastavi

by Svjetlana Bjelić -
Number of replies: 0

Kreativnost u nastavi

Tema: Kako pomoći učiteljima u njihovom nastojanju da omoguće djeci razvoj kreativnosti? Pokušajte uz ovaj problem odgovoriti na šest osnovnih pitanja:Što?Zašto? Tko? Kada? Gdje? Kako?


Šta kažu naučna istraživanja

Učenici trebaju shvatiti da postoji više načina koji vode ka razumijevanju. Treba ih ohrabriti da istražuju i eksperimentišu sa novim stvarima i idejama. Treba ih naučiti da postavljaju pitanja i istražuju kada u nečemu ne nalaze smisla. Trebaju naučiti da greške doživljavaju kao priliku za učenje, a ne kao situaciju neuspjeha. Isto tako, učenici trebaju slijediti svoja interesovanja i razmišljati 'izvan kutije' kada god je to moguće. Korisno je da budu otvoreni za nove ideje tako da mogu naučiti da se nadovežu na ideje drugih, odnosno, da preinače vlastito konceptualno znanje.

Nastavnici koji žele ohrabriti kreativnost u nastavi trebaju omogućiti svojim učenicima prilike i razne mogućnosti pri zadavanju zadaća i projekata. Denise de Sonza Fleith (2000) otkrila je u svom istraživanju da nastavnici ohrabruju kreativnost 'kada ne zadaju previše zadaće i pravila učenicima, kada pružaju učenicima mogućnost da budu svjesni vlastite kreativnosti , i kada prihvataju učenike onakvima kakvi jesu. Svi učenici mogu biti kreativni na neki način, i zadatak učitelja, koji nije nimalo lagan, jeste da omogući priliku učenicima da razvijaju vlastito kreativno razmišljanje.

Fleith (2000) je ustanovio da je, 'u klimi u kojoj ima straha, gdje postoji samo jedan tačan odgovor, gdje je u maloj mjeri prisutno prihvatanje raznolikih učeničkih odgovora, gdje je prisutan izražen nivo natjecanja, i gdje je vanjsko priznanje najzastupljenije, teško razvijati visok nivo kreativnosti. Pravo priznanje za iskazanu kreativnost učenika je unutarnje zadovoljstvo. Kako bi se izbjegla natjecateljska atmosfera i vanjsko riznanje u razredu, nastavnik treba omogućiti ugodan ambijent kako bi se učenici osjetili dovoljno opušteni da iskažu svoje mišljenje i istraže nove ideje. Da bi se to postiglo, nastavnik treba osmisliti kreativnost i pokazati osobni interes. Beth Hennessey (1997) predlaže da nastavnici 'pokažu učenicima da vrednuju kreativnost, da aktivno učestvuju u kreativnosti, a ne samo da je omogućavaju.'

Lično iskustvo u nastavi

Učenici su po vlastitom nahođenju birali način na koji će predstaviti, u ovom slučaju, znanje iz engleskog jezika; učenik koji se izrazito zanimao za elektronske uređaje i popravljao ih pripremio je predavanje o Nikoli Tesli; grupa učenica je prevela nekoliko uputstava sa engleskog o pravljenju dječijih igračaka, izradila te igračke i kutije za olovke, usmeno prepričavši kako su to napravile i koje materijale su koristili; učenica sklona pisanju prevela je i recitovala svoju pjesmu na engleskom; jedan učenik je prepričao na engleskom lekciju iz udžbenika o upotrebi znakovnog jezika iskazujući odlične verbalne sposobnosti; neki učenici su pismeno preveli tekstove koje vole iz časopisa , jedna učenica je izradila test iz engleskog jezika koji smo radili na jednom od idućih časova; ako neko od učenika nije imao pripemu izabrao bi slovo koje voli rekao nam zašto ga voli na šta ga asocira , koje riječi voli koje počinju sa tim slovom, spelovao riječi; jedan učenik je naslikao portret Williama Shakespeare-a i poklonio ga učionici izabravši sam šta će reći o piscu; jedna učenica je donijela svoj pribor za pravljenje privremenog tatoo-a , objasnila nam na engleskom kako se koristi i uradila tatoo nekim učenicima, itd. Materijal za rad sam obezbjeđivala zajedno sa učenicima. Prikupljali smo, recimo, uputstva za upotrebu za razne proizvode i prevodili ih. Kreativnim pristupom nastavi rješavao se potpuno problem discipline u razredu.Tokom pisanja pismene zadaće na času učenici su puštali muziku po svom odabiru i veoma uživali u tome. Vrlo rado su donosili svoje maskote-lutke ili, omiljene predmete koje su držali na klupi pored sebe koje bi opisivali i objašnjavali zašto ih vole. Nakon toga su donosili slike i fotografije porodice ili omiljenih pjevača i glumaca . Primijetila sam da ih to čini sretnim i da vrlo rado i nesputano pričaju o osobama i stvarima koje vole.

Kako poboljšati kreativnost u nastavi

  • · Modernizacijom NPPa za inicijalno obrazovanje nastavnika
  • · Izradom NPPa i obrazovnih ciljeva koji će se zasnivati na kreativnom pristupu i individualnom pristupu djetetu
  • · Angažovanjem nastavnika na izradi NPPa i obrazovnih ciljeva
  • · Izradom instrumenata koji će pomoći nastavnicima u praksi da primijene kreativni pristup, recimo priručnika o kreativnom pristupu nastavi i sl.; uvrštavanjem tzv. 'kreativnih časova' u raspored časova, itd.
  • · Razmjenom mišljenja i iskustva na ovu temu u okviru obuke nastavnika, odnosno, putem elektronske učionice
  • · Zajedničkim kreiranjem časa sa učenicima ; prihvatanjem njihovih ideja i osobnih načina predstavljanja tih ideja
  • · Motivisanjem kreativnosti kod nastavnika : obezbjeđivanje studijskih posjeta ; opremanje kabineta opremom i stručnim materijalom; davanje stipendija uspješnim nastavnicima i učenicima;
  • · Osmišljavanjem, recimo, sajma/susreta/radionice pod nazivom ' Kreativnost u nastavi' ; osnivanjem fonda za zajedničke kreativne projekte u nastavi
  • Svaka škola trebala bi imati dramsku/scensku/muzičku i sportsku manifestaciju, u dogovoru sa učenicima, jednom godišnje koju bi trebala podržati lokalna zajednica (umjesto maturske zabave koja je postala skupa i stereotip)