razmislek ob seminarju

razmislek ob seminarju

od Nastja Valentinčič Al Bukhari -
Število odgovorov: 2
Ta seminar je bil zelo dobrodošel, saj v poplavni ponudbe podjetniških krožkov, začenjam ločiti boljše od dobrega.
V nekaterih pogledih se strinjam s Heleno, ki je zelo natančno obdelala posamezna področja.

1. Glede same predstavitve na seminarju, sem bila priča malo drugačnemu "podjetnemu" pristopu, ki mi je v marsičem potrdil, v drugih stvareh pa mi dal misliti o lastnem delu v razredu. Ko sem spremljala posameznike, ki so predstavljali na seminarju, sem hkrati primerjala lastno delo, iskala podobnosti, kaj podobnega delam, kaj pa mi še manjka, iskala razlike, napake,..Res je, da velikokrat posamezne dijake, ki niso po "našem" vzorcu, nehote odrinjamo ali pa jih postavljamo v kot. Zato sem se že letos v posameznih razredih lotila zelo drugačnega načina dela, kar od mene zahteva še več dela za pripravo, spremljanje in dajanje sprotnih povratnih informacij dijakom. S takim načinom želim, da so dijaki med poukom bolj aktivni, da so vsako uro rezultati VIDNI,..Vedno mi ne uspe, a mi to predstavlja izziv. Prav zaradi tega mislim, da bi bil tak seminar za šolo koristen, saj bi marsikomu pokazal drugačen pogled na posamezne težave, da se na stvar lahko pogleda tudi z drugačnega zornega kota,..


2. Ključne vsebine, ki so bile najbolj koristne na seminarju:
  • primeri iz prakse podjetnika, lastnosti
  • napotki, mnenja, delitev mnenj med udeleženci
  • samoiniciativnost
  • "NE ZATIRAJ TALENTOV, SRCA V NJIH"!!!


3. Preveč poudarka je bilo na podjetnišvu, premalo poudarka na podjetnosti.

Samo podjetništvo oziroma lastno podjetje je končni rezultat, ki ga lahko posameznik uresniči. Predvsem predlagam, da bi šla taka izobraževanja bolj v krog pridobivanja veščin, osebnostnih lastnosti, kako mlade aktivirati, da postanejo bolj fleksibilni, da postanejo bolj samostojni, da lahko sodelujejo med sabo v posameznih timih, da se naučijo analizirati, kritično razmišljati, sprejemati kritiko; cilj = ustvarjalni, samostojni dijaki; cilj NI vsi podjetniki


4. Zadnje leto se veliko govori o spodbujanju podjetništva v šolah in od vsepovsod nas "bombardirajo" z različnimi krožki, seminarji, razpisi, tekmovanji,...ker je to prioriteta do 2020. Tudi pri tem mora biti prava mera, pravo doziranje novosti, da ne bo učinek ravno obraten.






V odgovor na Nastja Valentinčič Al Bukhari

Odg: razmislek ob seminarju

od Helena Fortič -

1. Obrazložite zakaj bi bil tak oz. podoben seminar primeren za vaše področje/šolo.


 Implementacija vseh ključnih kompetenc (KK), ki naj bi potekala integrirano v vseh splošnoizobraževalnih predmetih in strokovnih modulih, po mojih opažanjih v praksi zelo šepa. Dijaki pridobivajo KK pri interesnih dejavnostih, razrednih urah, krožkih in drugih bolj ali manj obveznih oblikah šolskega dela. V okviru pouka so KK »skrite« v predmetnih učnih ciljih, večinoma zgolj implicitno, brez posebnega načrta, poudarka in (samo)evalvacije. Za nameček je izvedba odvisna od volje in entuziazma posameznega učitelja.


 Po prenovi leta 2008 so bili šolski kolektivi deležni premalo sistematičnega in strokovnega usposabljanja o zavedanju pomembnosti KK in razvijanju le-teh pri različnih predmetih in modulih. Kakorkoli, treba je doseči cilje iz kataloga znanj določenega premeta/modula in ob tem individualno nenehno odkrivati in razvijati dobre prakse je časovno neizvedljivo. Praviloma se potem zatakne še izvedbeno (urnik, pravilniki, soglasje staršev, število učiteljev-spremljevalcev, finančno, normativi …) – tudi na tem področju bi potrebovali primere izvedljivih dobrih praks.     

 

 S KK samoiniciativnost in podjetnost je še poseben križ, saj se jo zamenjuje za podjetništvo, le-to pa se »nikogar posebej ne tiče« razen učiteljev tega modula (v kolikor so ga šole umestile v odprti kurikul). Poleg tega redkokdo povezuje s tem ustrezne osebnostne lastnosti in obvladovanje mehkih veščin, še manj pa smatrajo podjetništvo kot način razmišljanja ter osebnega in poklicnega delovanja.


 Zato je usposabljanje treba začeti pri glavi, to je train the trainer, saj se prebivalci Slovenije že sicer ne odlikujemo po nagnjenosti k podjetniški aktivnosti, učitelji pa, morda zaradi svojega poklica in delovnega okolja, še manj. Upoštevati je treba, da nemajhen del učiteljev ne prihaja pogosto v stik s poslovnim svetom, še manj v aktiven stik z njim. »Vrhovni« trainer pa je tu seveda ravnatelj s svojim šolskim razvojnim timom. Če ne prepozna pomena razvijanja SI POD, se ure odprtega kurikula še naprej razporejajo za druge namene.  


 Z dvigom SI POD med učitelji bi se povečale kompetence učiteljev, tudi za poučevanje modulov, ki niso njihova ožja specializacija. Poleg tega to povezuje kolektive; zato se mi zdi pomembno hkratno usposabljanje celotnega kolektiva (posamezne študijske skupine se udeleži samo po en učitelj s šole).        

 

2. Navedite tri ključne vsebine, ki so bile vam najbolj pomembne oz. najbolj koristne na seminarju?

 · Izkušnje drugih

· Ob koncu se je v diskusiji prepričanih in odločenih izkazalo, da na šolah na tisoč in en način že razvijamo pri dijakih podjetnost, kreativnost, samozavest, vztrajnost, postavljanje ciljev, komunikacijske veščine, timsko delo … Vendar očitno to ne daje želenih rezultatov, po mojem mnenju zato, ker je premalo vgrajeno v sistem oz. šolsko strukturo.

· Ponovna ozavestitev podjetniških osebnostnih lastnosti, veščin in znanja ter pomena tega  

 

 3. Navedite kateri (za vas) pomemben aspekt obravnavane teme je bil izpuščen oz. premalo poudarjen?

 · Nevarnosti in pasti podjetništva

· Razmejevanje med podjetništvom ter na drugi strani podjetnostjo in samoiniciativnostjo

· Poudarjanje pomena znanja in splošne razgledanosti

· Razmejevanje poguma (upati si) od gamblinga/pokra

· Psihološki mehanizmi samoiniciativnosti in podjetnosti

· Didaktično-metodološki pristopi in metode za razvijanje SI POD v okviru predmetov in modulov (primeri dobre prakse v povezavi s katalogom znanja določenega predmeta ali modula)

· Usklajenost med SI POD ter (poklicno) maturo  

· Pomen (samo)evalvacije dijakovega dela glede na SI POD

· Metode za upoštevanje napredka dijaka pri t.i. mehkih veščinah (ali celo osebnostnih lastnostih) pri ocenjevanju znanja

· Kako razvijati pri dijakih samorefleksijo in prepoznavanje lastnih talentov, aspiracij, ambicij, želja, zmožnosti

  

4. (dodatno :-)): Kateri (za vas) pomemben aspekt obravnavane teme je bil preveč poudarjen?

 Prilagoditi poudarjanje pomena SI in POD ciljni skupini, tj. učiteljem:

Izzivalne izjave, kot npr. »šola je nepomembna«, »šola je izguba časa«, »šolski sistem zatira (ustvarjalnost)«, »v šoli se dela po šablonah, iz leta v leto enako«, »šola ne vzgaja, ne motivira«, »vse, kar šteje, je ustvarjalnost, inovativnost in pogum« … ne bodo dobro sprejete pri učiteljih. Blokada za slišanje (kaj šele uvajanje) sprememb bo takoj popolna in neprebojna. Dejstvo je, da take ekstremne  izjave tako počez nikakor ne držijo niti ne delujejo motivacijsko.


 Pri tem naj opozorim še na naslednje: V celotnem nastopu in vsebini seminarja (in tudi v gornjih trditvah) je zaznati implicitno predpostavko, da učenci/dijaki znanje pač imajo oz. ga bodo en-dva-tri zmogli pridobiti/poiskati. Predavatelji, ki so pred desetletjem in več obiskovali srednjo šolo in to najverjetneje gimnazijo, izhajajo iz svojih izkušenj in si drugačne situacije sploh ne zmorejo predstavljati. Določena količina znanja, splošne razgledanosti in učenja se jim implicitno zdi samoumevna. No, tu pa je, po mojem mnenju, za uspeh projekta uvajanja SI POD nujna prizemljitev na poznavanje razmer v srednjem strokovnem in poklicnem šolstvu.


 Prav tako me moti navajanje za zgled v svetovnem ali slovenskem merilu izjemno uspešnih podjetnikov. Ti so vsi po vrsti pač izjemni ljudje, bodisi po znanju, veščinah ali osebnostih lastnostih ali pa po vsem trem. 

 

 Menim, da sem s tem prostim spisom odgovorila tudi na vprašanja na prosojnici 14. Držim pesti, da se bo projekt peljal naprej in da bomo vsi vpleteni premogli dovolj energije.


 Helena 

V odgovor na Helena Fortič

Odg: razmislek ob seminarju

od Aleksander Vudler -
Pozdravljeni vsi sodelujoči

Vesel sem bil povabila na srečanje študijskih skupin ekonomskega področja. Prihajam namreč iz Srednje strojne šole kjer je uvajanje samoinciativnosti in podjetništva že kar dolga praksa. Popolnoma se pridržujem in strinjam v razpravi mojih predhodnic, bi pa omenil nekaj posebnosti na našem področju. Seveda se vse bolj kaže zanimanje za podjetništvo in podjetnost tako med učitelji, kot tudi dijaki. Verjetno je temu pripomogla velika brezposelnost in s tem težave pri iskanju zaposlitve. Sam sem pred kratkim organiziral podobno predavanje za naše dijake in moram reči, da so bili zelo navdušeni nad drugačnim načinom dela in razmišljanja. Na tej delavnici se je lepo videlo, da je na vašem področju veliko znanja in motivacije. Strinjam se, da ne moremo biti vsi podjetniki, pa vendar sam poskušam naše fante pripeljati do razmišljanja o svojih skritih sposobnostih in ustvariti zametke morebitnega podjetništva. Premalo je danes biti samo dober strokovnjak na določenem področju, problemi nastanejo, ko je treba svoje produkte ali znanje prodati na trgu.
Sam sem prepričan, da imamo učitelji kar veliko manevrskega prostora v naših kurikulih, da smo dobili kar veliko avtonomije le da si marsikdo kot nekateri podjetniki enostavno ne upajo dovolj, kot je dejal naš sogovornik. Z veseljem sem poslušal gospoda Ličena in kot je dejala moja predhodnica sem tudi jaz iskal podobnosti v svojem delu.
Opravljam tudi dela organizatorja praktičnega usposabljanja pri delodajalcu in imam veliko možnosti spoznati delo podjetnikov, se srečevati tudi z njihovimi problemi in sem na ta način kar povezan z gospodarstvom. Menim, da bi morali vsi učitelji pridobiti nekaj novih izkušenj tudi izven šolskih prostorov. Sam se zelo rad udeležim raznih izobraževanj, ki jih organizira npr. tovarna podjemov v Mariboru in me preko e pošte venomer obveščajo o novostih in zanimivostih na podjetniškem področju.
Menim, da bi bila takšna izobraževanja dobrodošla tudi za druge učitelje. Zakaj? Ker sem prepričan, da so takšna znanja marsikomu potrebna.
Na seminarju sem bil zelo vesel primerov dobre prakse, navdušen sem bil na izmenjavanji mnenj in izkušenj.
Všeč mi je bil nastop in način podajanja gospoda Ličena, ki pa bi verjetno v marsikaterem kolektivu naletel na neodobravanje.

Strinjam se z gospo Heleno, da nas je verjetno še vedno veliko, ki se razdajamo in našim dijakom vlivamo precej samoinciativnosti in podjetnosti, pri tem pa ne zanemarimo tudi vzgojo.

Sandi Vudler