Zavore

Naloga zavor

Cestna motorna vozila in priključna vozila morajo imeti zavore, ki na učinkovit, zanesljiv in hiter način ustavijo vozilo in ga obdržijo v mirovanju tudi na klancu. Po zakonu morajo imeti motorna in priključna vozila delovno, pomožno in parkirno zavoro. Parkirna zavora se mora aktivirati mehanično, kot pomožna zavora pa služi kar drugi krog dvokrožnega zavornega sistema. Oba sistema zavor  morata biti med seboj neodvisna. Delovna zavora mora delovati na vsa štiri kolesa.

 

Zavore morajo:

·      enakomerno zavirati;

·      dobro odvajati toploto;

·      biti učinkovite v vseh voznih pogojih;

·      čim manj obrabljati.

 



 

 

 

 

 

Slika 1: Delovna, pomožna in parkirna zavora

 

 

Princip delovanja zavor

Zavora učinkuje s trenjem med mirujočimi zavornimi čeljustmi ali ploščicami, ki so trdno povezane s podvozjem in vrtečim zavornim bobnom oz. kolutom, ki se vrtita skupaj s kolesom. Trenje je odvisno od normalne sile, ki pritiska zavorni ploščici ob vrteči zavorni kolut oz. zavorni čeljusti ob vrteči zavorni boben in koeficienta trenja gradiva zavornih oblog. Znaša približno m=0,4. Med zaviranjem se kinetična energija mase avtomobila spreminja v toplotno energijo, zato se zavore segrevajo.